Lombok del 3

(null)

Hyrde moppe idag med lite hjälp av en pensionerad tysk dam från Hamburg som är på Lombok varje år med sin man, i år var 15e året de är här! Vi tänkte att vågar hon hyra och köra moppe på den här ön så vågar vi. Vi åkte norrut till en pärlodling, det var superfascinerande och väldigt häftigt att förstå processen av att odla pärlor och ostron.

Turen upp till bergen i norr, mt Rinjani, häromdagen var superhärlig. Vi gjorde en kort vandring till två olika vattenfall varav det ena kunde man bada i. Vattnet var kallt men samtidigt uppfriskande efter vandringen i det varma vädret! Där tog vi med den riktiga kameran så det blev inga mobilbilder att lägga upp här från telefonen.

De sista dagarna här på Lombok har vi ätit på några olika restauranger som ligger på stranden. Vi har druckit god färskpressad juice och ätit fantastisk mat.

(null)

I solnedgången på stranden åt jag en fisk - Mahi-Mahi och ris. Arvid åt en grillad kyckling som såg delicious ut, som är väldigt vanligt här. Andra lokala rätter är Nasi Goreng, Mie goreng, Gado gado, kyckling curry (Eller vegovarianten utan kyckling med bara grönsaker) grönsakssoppor och olika typer av grillad eller stekt kyckling med starka såser eller såser baserade på jordnötter (utan att vara den typiska kinesjordnötssåsen som man hittar i Sverige på våra vanliga bufféer).

Vi har också ätit massa god frukt av olika slag, när vu hyrde moppe passade vi på att stanna på olika ställen för att titta på utsikten, sätta oss på en strand eller köpa frukt i hos en liten dam längs vägen.

Lombok del 2

Eftersom wi-fi var rätt segt i Indonesien kommer några inlägg så här i efterhand. Men ganska skönt ändå att låta resan leva kite till trots att vi är hemma i vintersverige och tillbaka på jobbet om dagarna.

(null)

Nu har vi tagit oss vidare till den västra delen av ön, vi bor på ett hotell nära stranden i Mangsit nära Senggigi som är en liten by med mest lokala turister och rätt mycket muslimer. Hotellet har egna restauranger men de har vi inte besökt utan istället har vi promenerat gatan ner mot Senggigi och ätit på ett Warung (alltså typ ett litet matstånd) längs vägen eller i Senggigi. Vi testar mycket lokal mat och vi orkar inte vara oroliga över is, grönsaker eller glass. Sånt som mamma och pappa inte lät en äta i utlandet när man var liten. Vilket har gått riktigt bra, även om det några gånger varit bra med egen toalett på hotellen vi bor på.

Häromdagen var vi på utflykt till två av giliöarna, Gili Air och Gili Meno. Vi skippade Gili T som visst mest ska vara en partyö, så det är nog inte så mycket för oss.

Vi åkte i en liten trimaranbåt, den typen av båt syns överallt på stränderna här. Vi hade alltså en helt egen båt och förare hela dagen, så längs vägen stannade vi både för att snorkla och stanna på öarna och äta lunch och dricka kaffe. Det var väldigt fint väder hela dagen och trots att vi smörjde in oss flera gånger med solskydd 50 (!) och 30 så brände vi båda två ryggen.

(null)

Imorgon ska vi på en utflykt till en nationalpark vid vulkanen Rinjani. Som vi egentligen hade planerat att vandra på och klättra upp till toppen, men eftersom det är regnperiod här under januari så kommer det störtskurar med regn som både är jobbiga att vandra och tälta i och förstör eventuella stigar. Det känns ändå kul att åka dit och bada i vattenfall och komma närmre vulkanen.

Apropå vulkaner så ser vi Mount Agung från vårt hotell och från båtturen häromdagen. I morse såg man hela toppen när vi åt frukost, men hade inte telefonen redo för att ta en bild. Hoppas det inte är för molnigt på Bali någon av de kommande morgnarna så ska jag ta en bild. Är så klart glad att den inte fått nåt utbrott även om det skulle vara ganska häftigt att på avstånd få se vulkanen ha lite aktivitet.

Lombok del 1

Häromdagen kom vi till Lombok. Vi hade bokat in oss på ett lugnt hotell mitt ute i ingenstans, det finns en liten by på promenadavstånd med några restauranger men inte så mycket annat. Byn är en liten fiskeby med jättemånga små båtar längs hela stranden. Den stranden som ligger närmast är alltså inte direkt en badstrand men såna finns det gott om lite längre bort.

(null)

Det är väldigt vackert här, hotellet serverar bara vegetarisk mat och har flera yogaklasser varje dag att delta på. Vi bor i en liten bungalow med halmtak som knastrar när det regnar och med en mjuk, skimrande och skir sänghimmel. Badrummet är på baksidan utomhus, så häromkvällen tog jag en dusch under månens sken.

Vi har mest tagit det lugnt sen vi kom hit, äter god mat och tagit promenader och än så länge varit med på ett yogapass. Det har varit sol och fint väder men idag kom en störtskur när vi satt och läste vid poolen, men det var ingenting för två härdade svenskar, så vi satt kvar under parasollet i skydd från regnet.

Här stannar vi ungefär en vecka, vi planerar att göra utflykter, testa god mat och eventuellt hyra moppe beroende på vart utflykterna bär av. Och så klart vara med på fler yogaklasser (får se hur många fler Arvid går på). Arvid övar också på sina slacklineskills, jag har provat men är alldeles för skakig. Så vi delar väl kanske upp oss så han kör det medan jag går på yoga.

(null)

Det är ett mysigt och lugnt ställe med många trevliga människor, vissa verkar stanna här under ganska låga perioder medan andra kommer och går som vi.

Tari ❤️ Ichsan

På söndagmorgon var det dags för Tari och Ichsans bröllop! I Indonesien är det vanligt att bröllopet är tidigt på morgonen. Redan kl 8 var den religiösa ceremonin, egentligen skulle den varit 7 men några dagar innan det var dags skickade Tari ett sms om att de flyttat fram ceremonin en timme. Så det är inte alls lika strikt som i Sverige med tiderna.

Kl 6 vaknade vi upp på morgonen för att äta lite frukost och göra oss iordning. Jag hade fått låna en folkdräkt från Hälsingland av Arvids mormor Elly. Det var jättekul att få bära traditionella svenska kläder på ett bröllop i en annan kultur. Tari sa innan att det var okej med klänningar som täckte knäna men eftersom de är muslimer kändes det både mer respektfullt och skönt att ha lång kjol för att passa in mer, vi stack ändå ut enormt mycket som västerlänningar.

Vi möttes upp i lobbyn ungefär 30 minuter innan bröllopet men pga trafiken var vi framme strax efter det startat. Den religiösa ceremonin börjar med Akad som är ett förbund mellan brudens pappa och brudgummen.

Vi fick under tiden smyga ut till Tari som satt på en annan plats, där fick vi chansen att ta foton med henne. Egentligen är det bara kvinnor som får vara där men de gjorde ett undantag för oss så efter en stund fick också männen följa med in.

(null)

Tari blev mot slutet av den relegiösa ceremonin följd in till sin man och familj av två fastrar (tror jag). Honvar så fantastiskt vacker, det är hon alltid men dessa kläder och sminket! Fransarna var i flera lager, klänningen alldeles fantastiskt. I håret hade hon mängder av flätade blommor och en stor krona i guld. Det märktes på henne, som hon också berättade senare på kvällen när vi åt middag ihop att det var tungt att röra på huvudet och svårt att skratta med allt smink. Tari är nog den jag känner som skrattar mest, så det var en utmaning för henne.

Mellan den religösa och den traditionella bjöds det på lite frukost (ris och kycklingsoppa). Sen väntade vi på att brudparet skulle komma in igen. Det var ett helt följe som dansade framför dem och efter gick deras familjer. Tari gick också fram och dansade ståendes på en massa blomblad. Hon berättade att hon övat framför youtube några gånger, första halvan tyckte hon gick bra sen skrattade hon mest för att hon inte kom ihåg någonting och bara improviserade. Det är inte superallvarligt men de hade sagt åt henne innan att le med stängd mun, det sprack ganska fort.

Efter det sitter brudparet upphöjda, med föräldrarna på sidan om och alla får köa för att gå upp och gratulera och skaka hand med dem.

(null)

Vi började med att äta mat, det fann massor att välja på och fler olika bord att köa till. Vi provade lite olika men Mariko och jag fastnade för ris med stekt kött och grönsaker som vi tog av fler gånger. Tari berättade på kvällen att de hade väntat sig omkring 700-800 gäster men det hade kommit 1900 personer, snacka om stort bröllop och många personer att hälsa på. Det hade dragit ut på tiden så de blev klara senare än beräknat, inte så konstigt.

De ropade också upp oss Tohoku alumner för att gå upp och ta en bild tillsammans med brudparet, så kul att vara bjuden till och uppleva ett så annorlunda bröllop mot vad jag är van vid. Under festen som var ungefär 11-14 blev jag och ibland Arvid tillfrågade väldigt många gånger om att vara med på bild, måste varit att vi stack ut så mycket med både utseende och kläder. Det gjorde mig ingenting, även om det kändes konstigt. Tari sa sen att både hon och Ichsan men också många andra hade uppskattat att jag kommit i folkdräkt, så det var kul!

På kvällen gick vi ut tillsammans och åt, det var kul att sitta länge tillsammans och prata om gamla minnen och vad alla gör nu! Tari och Ichsan tog oss till en jättefin indonesisk resturang med en liten sjö, där de hade jättegod indonesisk mat och dryck!

Jakarta

Dags att väcka den här bloggen till liv igen. Efter tips från pappa som önskade sig liveuppdateringar från vår resa så är det rätt smart att använda den här gamla plattformen. Även om den heter Sendaistories så passar det väl ganska bra att dela med sig om resor och upplevelse här. Inte minst när anledningen att vi åker är vännerna från Sendai och tiden på Tohoku university. Bilderna som delas här är oredigerade mobilbilder så kvaliteten kan variera, den proffsiga systemkameran är så klart med men nu gör jag det lätt för mig för att någonting överhuvudtaget ska läggas upp här.

(null)

I fredags efter jobbet satte vi oss på flyget mot Jakarta, en nästan 20 timmar lång flygresa hade vi framför oss, så på grund av det och tidsskillnaden (6h) landade vi på lördagkvällen. Vi spenderade helgen i Jakarta med de gamla Tohoku vännerna, bland annat några från Indonesien som stöttade i all form av transport och matbeställningar, vilket var toppen för oss!

Något som var ännu roligare var att hela mitt lilla gäng från IPLA (programmet vi gick - International Program of Liberal Art) kunde komma till Taris bröllop, och det var helt fantastiskt att träffas igen!

Charlie, Mariko, Tari, jag och Kia. På bilden är också Dhana med som bodde i Japan när vi bodde där, en av de som hjälpte oss runt i Jakarta under helgen.

Fem år sen var det vi pluggade tillsammans och träffades senast. Tänk vad tiden går, det roligaste var att det var som att ingen tid hade gått alls. Så ofta har vi inte pratat, men ganska ofta hörs vi i vår sms grupp.

(null)

Helgen i Jakarta var vi så klart på Taris bröllop, vi passade också på att se oss omkring. Vi åkte bland annat till Asiens största moské som vi fick besöka, det var bön just när vi var där så våra vänner turades om att delta i bönen och ta hand om oss. Ungefär 80-90% av Indonesiens befolkning är muslimer, våra vänner också. Så det var kul att se lite mer av deras kultur. Vi gick också till ett monument (Monas) som har blivit Jakartas landmärke. Vi blev vana att höra böneutropet flera gånger om dagen, eftersom det är moskéer i vartannat kvarter.

Boracay

Nu har jag precis ätit en glass. Man får ju ta och passa på när Arvid är iväg och gör annat kul. Idag har han börjat en kurs för att ta dykcertifikat. Vi har redan gjort ett dyk tillsammans och jag tänkte nog följa med en gång till när han ska göra ett av dyken syom ingår i kursen. Annars tar vi det mest lugnt. Läser många långa böcker, badar och äter en massa gott. Imorgon ska vi ut på en snorkelutflykt hela dagen.

Vietnam

När vi åkte från Phnom Penh så ville vi slippa stressen vi hade i Siem Reap, så vi bokade biljetten från hotellet istället. Allt gick väldigt smidigt, förutom att caféet bredvid tog alldeles för lång tid på sig att göra våra mackor, så vi strunade i dem och fick väldigt lite matsäck med oss. Men bussresan gick väldigt bra sen. Av någon anledning så ville de samla in alla pass innan vi kom till gränsen. Vi kände inte riktigt för att lämna ifrån oss dem, men det verkade gå lika bra att behålla dem. Vid gränsen verkade vi komma igenom snabbare än de andra, så vad det skulle hjälpa att lämna ifrån sig passen förstod ingen av oss.

Väl framme i Ho Chi Minh City så insåg vi ganska snabbt att vi hade tur som blev avsläppta bara ett kvarter ifrån hotellet. När vi checkat in så tänkte vi gå ut och se om vi kunde se Jasmine och Matilda som vi skulle träffa, vars buss skulle komma in strax efter våran. Vi gick runt lite, men när vi kom tillbaka till hotellet så fick vi veta att de hade kommit till hotellet bara fem minuter efter att vi hade gått! Som tur var så kunde de få ut nyckeln, så Matilda väntade på rummet. Jasmine hade tänkt som vi och var ute och letade efter oss. Men snart var vi alla samlade! Resten av dagen gick mest åt till att fika och äta och prata om vad vi hade varit med om på våra olika håll sen vi sågs sist. Middagen åt vi högst uppe på taket på ett ganska högt hus, med utsikt över staden! Det var verkligen en fin utsikt!

Nästa dag åkte vi allihopa ut till Cu Chi, ett område där många av tunnlarna från Vietnam-kriget finns bevarade. Vi fick lära oss hur människorna levde nere i tunnlarna under kriget. Vi fick se tunnlarna och även prova på att gå ner i dem. Även om de hade gjort dem större så att vi stora västerlänningar skulle få plats var de väldigt små så vi fick krypa för att komma fram. Vi fick även se många fällor och lära oss hur bra de var på att hålla tunnlarna hemliga. Efter Cu Chi så åkte vi till krigsminnesmuseet inne i Ho Chi Minh City och tittade på bilder och läste om själva kriget. Det var väldigt intressant att få lära sig mer om det, men också lite obehagligt att få se bilder på de som blivit drabbade, speciellt av allt gift som USA släppte ut över landet. Efter att vi sedan ätit god mat på en restaurang i närheten som gav 10% rabatt om man var turist så gissade vi vilket håll hotellet låg åt och började gå. Vi stannade på Starbucks och tog en fika och listade ut att vi minsann hade gått helt rätt och nu nästan var tillbaka vid hotellet.

Dagen efter åt vi en tidig frukost tillsammans med Jasmine och Matilda innan vi sa hejdå och tog en taxi till flygplatsen så vi skulle vara där i god tid.

Phnom Penh

Efter vi varit i Siem Reap i drygt fyra dagar och verkligen haft tid att se alla tempel tänkte vi att det kunde vara trevligt att åka vidare med båt. Sagt och gjort, vi köpte biljetter med en båt som skulle ta oss till Phnom Penh, Kambodjas huvudstad på ungefär sex timmar på floden. Vi blev tillsagda att vänta utanför hotellet halv sju på morgonen, för att få skjuts till båten. Arvid packade klart det sista och bar ner väskorna medan Fanny sprang iväg till ett fik i närheten för att köpa med lite frukost. Det blev lite stressigt när smörgåsarna dröjde så just innan halv började Fanny småspringa tillbaka till hotellet. När klockan var sju hade fortfarande ingen skjuts kommit vilket gjorde språngmarschen onödig men värre var att det gjorde oss rätt stressade eftersom det hade stått på resebyrån att båten till Phnom Penh avgick klockan 7. Tjejen i hotellreceptionen var ganska ovillig att hjälpa till, kanske för att vi valt att köpa biljetterna från en resebyrå istället för direkt av dem som hade blivit lite dyrare. Strax efter det kom i vilket fall som helst en tjej och hämtade oss, lättade följde vi med henne bara för att det skulle visa sig att vi skulle sätta oss och vänta på en resebyrå som låg ett kvarter bort. Det var visserligen lugnare att sitta där med flera andra samt en tjej som jobbade med de där båtarna, men knäppt för oss som svenskar som är vana att saker och ting går när de ska gå. Eller i alla fall nästan och vid förseningar får vi ju alltid reda på minsta detalj. Till båten fick vi åka en liten flakbil, inknöade på flaket satt vi ihop med sju andra turister och vår packning.

Resan med båten till Phnom Penh var mer behaglig än vi räknat med. Det fanns till och med AC och det var gott om utrymme att lägga sig och vila över en hel rad säten. Ville man gick det att sätta sig uppe på taket. Men vi var rätt trötta och ville inte bränna oss av solen så vi höll oss mest inne och läste böcker, lyssnade på radio och pratade. Längs vägen åkte vi förbi flera flytande byar som låg på en stor sjö i närheten av Siem Reap, och några i floden mot Phnom Penh. Vi läste om byarna och att det var många tusen som bodde på sjön och floden, vi läste också att färskvattensjön var en viktig källa för fisk till folket i områdena runt den. När vi åkte båt var det torrperiod vilket innebar att sjön var ganska liten och bara två meter djup, under regnperioderna blir sjön tio meter djupare och sex gånger så stor till ytan (om vi minns rätt).

Framme i Phnom Penh började vi gå längs floden för att leta hotell. I alla städer vi varit har tuktukförarna varit väldigt på och vill köra oss hit och dit och visa oss sina hotell. Smått irriterande, men det är bara att säga nej så ger de sig tillslut. Vi hade läst om några tips i en lonely planet guide som vi fått med oss (om Thailand, Kambodja och Vietnam, perfekt!). Men vi passade ändå på att gå in på en del ställen vi passerade. En del kändes för dyra och andra hade inga rum. Tillslut hittade vi ett litet hotell som låg just vid floden i norra centrum, det fanns två rum kvar och vi tog det minsta och billigaste, vilket visade sig vara utan fönster. Det gick förvånansvärt bra ändå, vi var ju ändå bara där på nätterna, och Arvid insåg att han ändå aldrig hade dragit undan gardinerna och tittat ut i Siem Reap.

Efter att ha promenerat runt i Phnom Penh, bestämde vi oss för att vi tyckte bättre om Kambodja än Thailand. Eller i alla fall om vi jämför de städer vi varit i. Kambodja känns både lugnare och trevligare, men fram för allt renare och mera grönområden. De hade även en lång trevlig promenad längs ån, där folk samlades och gjorde alla möjliga aktiviteter. Vi såg folk som hade dansuppvisninnar, styrketränade, sprang, hade aerobicpass, lekte, spelade badminton och andra bollsporter. Det blev hel enkelt en väldigt trevlig atmosfär i Phnom Penh.

Anledningen att vi ville stanna i Phnom Penh var att vi ville åka ut och se Killing Fields of Choueng Ek, där många hundra tusen dödades i kriget som fördes av de Röda Khmererna under ledning av Pol Pot. Vi började med att åka till ett fängelse (S-21) som gjorts om till museum. Khmererna hade tagit över en skola som byggts om till ett fängelse för att hålla koll på alla de som de trodde var emot dem. Av fyra skolbyggnader var fortfarande en helt intakt som det fängelse den hade utgjort. Det var lite obehagligt att gå runt bland de trånga cellerna eller de stora salarna där många fångar hade trängts fastkedjade med fotbojor. Det fanns även kvar en massa tortyrmaterial och bilder från då. Det känns märkligt att tänka sig att kriget fördes för bara 35-40 år sen.

Efter att vi besökt fängelsemuseet åkte vi ut till Cheoung Ek, som bara var ett av många hundra Killing Fields. Vi fick varsina hörlurar för att under vår promenad på området kunna få lyssna till både vad som hade hänt och hur det sett ut men även höra berättelser från några som var med där och då. Det kändes lite knäppt att alla gick runt i sin egen värld och lyssnade. Men det var nog bra för att verkligen få en bild av hur det varit. Det fanns möjlighet att välja guideturen på svenska men vi hade hört att den engelska var bra och inlevelsefull så vi tog den. Vi lärde oss mycket om kriget och Röda Khmerernas styre och förvånades över hur lite man får lära sig på historialektionerna i skolan om de krig som förts i Asien, och så nyligen också!

Resan har i övrigt fortsatt med god mat, massa färsk frukt och jättegoda fruktdrinkar, glass och kaffe.

Angkor Wat

Frukosten i Siem Reap, Kambodja fortsatte som vanligt med massa frukt!
Siem Reap är staden som ligger närmast Tempels of Angkor (som är det stora området där Angkor Wat och en väldans massa andra tempel ligger). Nu har vi varit där och sett det på riktigt!
Ett annat tempel var Bayon, det allra märkligaste med en massa ansikten åt varenda håll.
Arvid hade en massa energi och sprang runt och fotade och klättrade överallt. Jag hängde med men var nog steget efter lite hela tiden.
Det har varit en otroligt varm vecka och att promenera uppför och nerför alla dessa tempel är tufft. därför blev det också en massa vilopauser i skuggan och för att passa på att dricka en massa vatten.
Vi skuttade vidare i värmen till Ta prohm där bland annat Tombraider och nån Indiana Jones film är inspelade. Det templet hade träden börjat ta över med sina rötter. Väldigt häftigt ändå!
Det går nog inte att beskriva vad häftigt det är att se alla dessa gamla byggnader och tempel. Vi försökte föreställa oss hur det hade varit och sett ut förr i tiden, men det var rätt svårt. Vi kan inte heller säga ur många tempel vi har besökt nu på vår resa. Men många har det blivit.
Här i kambodja har vi ätit en massa god mat och provat en del klassisk inhemsk Khmer-mat. En kväll fick vi in en stor grill att koka grönsaker och steka köttet på. Gott, men sen luktade allt os och enligt Arvid så luktade restaurangen scoutläger.

Bangkok i bilder

vi började varje morgon med att ta med varsin bok till frukosten där vi satt ett par timmar och njöt av all frukt och grönt som fanns!

Det bästa sättet att ta sig fram i Bangkok var med båt. Biljetterna var jättesöta och Arvid var fortfarande långhårig.

vi såg reclining Buddha vars tår var lika stora som mitt huvud och som vi aldrig lyckades få med på ett och samma foto.
tre av fyra pagodor i What Pho.

Siem Reap

Nu har vi varit i Sieam Reap i två dagar. Vi kom fram rätt sent på kvällen den 19 efter en väldigt lång dag. Som vi berättade satte vi oss på tåget redan innan klockan 06am och var inte framme för att checka in på hotellet förrän framåt åttatiden på kvällen.

Innan vi åkte mot Kambodja hade vi noga läst på hur man skulle göra och vad som var viktigt att tänka på, vilket vi är väldigt glada för. När vi tog en tuktuk från tågstationen till den Kambodjanska gränsen hade vi hört att de ofta släpper av en vid ett visumkontor. Vilket helt och hållet är bluff, för ett kambodjanskt turistvisum köper man antingen på internet eller när man passerat Thailländska gränsen men ännu inte kommit in i Kambodja. Kort sagt blev vi också avsläppta på ett sånt kontor och tillsagda att vi måste skaffa visum innan vi kunde lämna Thailand. Vi struntade i vad dem sa och efter lite tjat lät de oss gå. Efter lite köande för att komma ut från Thailand fick vi våra pass stämplade och kunde gå vidare mot Kambodja. Vi hittade lätt till visumkontoret och började fylla i våra papper. Tyvärr upptäckte vi rätt snart att våra kontanter inte räckte och att man inte kunde betala med kort. Detta var vi inte ensamma om visade det sig när Arvid började prata med ett par tyskar/nederländare vars vänner hade varit borta en halvtimme för att hitta en bankomat. Efter att vi frågat några om möjligheten att låna pengar tills efter vi hade korsat gränsen gick Arvid iväg för att försöka hitta en annan lösning. Området mellan gränserna var enormt med mängder av kasinon där vi tillslut lyckades få ut lite dollar och kunde få våra visum. Sen var det bara att ställa sig i kön för att få passet stämplat och komma in i Kambodja. I kön träffade vi på ett trevligt Nederländskt par som vi sen hade sällskap med i taxin till Siem Reap, som var en drygt två timmar lång bilesa från gränsen. Efter lite krångel med taxichauffören som inte hade någon lust att köra oss hela vägen fram till hotellet av okända anledningar (eftersom han inte pratade någon engelska) kom vi till slut fram eftersom vi alla stod på oss och sa att vi inte tänkte betala förrän vi kommit fram för det var vad vi hade blivit lovade.

När vi väl kom till hotellet och det var dags att checka in upptäckte vi att de hade strulat bort vår bokning. Tack och lov är Arvid väldigt noggrann och hade sparat hela mailkonversationen. Efter lite om och men fick vi tillslut ett hotellrum (det sista) vilket tyvärr inte var städat än. Så småsvettiga, dammiga och trötta efter en lång resa tågresa var det bara att ta sig ut på gatorna och hitta någonting att äta innan vi kunde få vårt rum. Vi sprang på ett trevligt brittiskt par som visade var några bra resuranger låg och vi hittade snabbt ett ställe vi gillade. Efter ett par minuters väntande fick vi ett bord. Stället verkade rätt populärt för hela tiden stod folk och köade för att få napp på ett bord någon annan lämnade. Ett gulligt äldre par i matchande gula skjortor stod länge och tittade in i restaurangen. Eftersom alla bord var för fyra men de flesta som åt bara var par fanns egentligen många lediga platser. Det tyckte vi var onödigt. Så jag gick ner till det äldre paret och erbjöd dem att sitta med oss. Vi hade en supertrevlig middag som delades med ett par i åttioårsåldern från USA, de var på en jordenrunt resa i tre månader för att fira sin 50e bröllopsdag!

Efter en lång dag var det sedan skönt att kunna gå till ett rent och fräscht hotellrum, duscha och lägga sig mätt och glad.

Gårdagskvällen och idag har vi tillbringat med att åka runt och se på många av templen i området kring Angkor Wat, vi har bestämt att vi stannar här i fyra dagar för att hinna se allting i lugn och ro. Därför börjar vi också med att åka runt och se omgivningarna och de mindre templen först för att sen bygga upp och se större och mer spektakulära tempel vartefter, därmed kommer vi också avsluta dagarna i Siem Reap med att se Angkor Wat.

Vi är ledsna att det inte kommit upp några bilder på länge. Den här bloggportalen är inte den bästa att använda från mobilen. Försöker vi lägga upp några bilder så kommer ingenting upp alls. Jag hoppas vi kan lösa det på något smidigt sätt snart så att våra berättelser kan bli lite mer levande med bilder som också kan förklara allt vi är med om!

På resande fot

Klockan är fem på morgonen och vi sitter och väntar på tåget. Om en timme åker vi till Aranyaprathet där ska vi korsa gränsen till Kambodja. Vi har varit i Bangkok i tre dagar och hunnit med att se tempel, det kungliga palatset och både reclining Buddha och emerald Buddha. Vi har gått både genom den stora turistiga JJ market men lyckades även hitta en jättestor lokal marknad där vi köpte kryddor och bananer utan att de tog överpriser.  Här i Bangkok passade Arvid på att gå till frisören,  så nu är han både nyklippt och nyrakad, skönt nu när det är så varmt. Vi har tagit oss fram i stan med båt, tuktuk, buss, skytrain och allt har gått över förväntan. I morse tog vi en vanlig taxi från hotellet för att komma till stationen i tid och säkert med all packning. Här är det olidligt varmt men det går bra. Ikväll kommer vi fram till Siem Reap där vi ska stanna i tre dagar och se Angkor Wat och andra tempel. Efter det åker vi vidare genom Kambodja med ett stopp i Phnom Penh. Därifrån tar vi oss till Ho Chi Minh City i Vietnam och sedan vidare till Boracay i Filippinerna där vi stannar drygt två veckor innan vi åker tillbaka till Japan där vi ska träffa Fannys pappa. I Japan ska vi turista lite i Tokyo och Kyoto. Och sen sätter vi oss på flyget hem till Sverige! Vi landar på Arlanda den 31 mars och tänkte nog åka direkt hem till Uppsala.

På flyget

Nu sitter vi på flyget och snart är vi framme i Bangkok. Nu kommer nog historierna här på bloggen ta en liten vändning eftersom Arvid och jag far iväg på en liten resa innan vi kommer hem till Sverige. Efter att vi missat flygtåget med 4minuter kom vi fram till flygplatsen 9 minuter innan incheckningen stängde, med lite kö slutade det med att vi checkade in i sista sekunden. Men kvinnan bakom disken var lugn och snäll så det lugnade även oss. Vi klarade oss helt ifrån bråk trots att vi båda var tokstressade. Nu känns det skönt att vara på väg, tyvärr sitter Arvid 15 rader bakom mig så flygresan kommer bli lite ensam. Men det får vi ta igen sen.

さよなら

Nu har vi precis kommit fram till Tokyo. Klockan är halv sju på morgonen och vi har alldeles för mycket packning med mig. Tack och lov är Arvid både stark och tålmodig. Vi stannar en stund och tar en kaffe innan vi ska ta oss vidare till hotellet där vi ska sova en natt. Vi spenderar en dag i Tokyo innan vi ska åka vidare till Bangkok. Ikväll ska vi träffa några vänner, en tjej som har erbjudit sig att ha vår packning hos sig medan vi är ute och reser. Det är jag oerhört tacksam över!

Vi har egentligen inga planer idag utan tänker väl mest strosa i stan och mysa.

Igårkväll när vi åkte från Sendai fick vi ett fantastiskt fint farväl av mina närmaste vänner. Det var jättejobbigt att säga hejdå, de har varit så underbara och jag är verkligen glad att jag lärt känna dem. De jobbigaste är att vi aldrig vet när och om vi kommer ses igen. Det blir ju en helt annan grej mot att säga hejdå till någon hemma. Jag kommer verkligen sakna mina fina vänner. Men trots det och trots att det känns tråkigt att åka är jag glad att jag bestämt mig för att komma hem till Sverige igen.

Min sista kväll i korridoren bjöd jag in alla de här fantastiska på middag, vi lagade köttbullar och potatis med lingonsylt! Det kändes som ett fint avslut. Kvällen fylldes av massa prat och skatt och fotograferande, det blev ytterligare ett fint minne att ta med hem!

Arvid i Japan

Nu ska jag berätta för er vad Arvid gör under tiden han är i Japan! Det är fler som frågar både mig och honom eftersom han kom hit när min termin fortfarande höll på som mest och jag skulle avsluta alla mina kurser. Jag har sagt till honom att han får skriva någonting här ibland men det verkar inte vara hans grej.

Jag har haft ett schema med 1-3 lektioner om dagen, varje lektion är  en och en halv timme. Alltså är jag vissa dagar iväg bara en kort stund medan andra gånger nästan hela dagen. Ofta ses Arvid och jag på Campus klockan 12 och äter lunch tillsammans oavsett om jag har lektioner hela dagen eller slutar då. Det är smidigt att äta på campus och billigt. Ibland går Arvid med mig till campus och sätter sig i Tea Loungen eller på biblioteket och pluggar medan jag har lektion men ibland stannar han hemma.

När Arvid bestämde sig för att stanna så här läge i Japan så kollade han upp lite kurser som han kunde ha nytta av och som gick att läsa på distans. Han läser alltså tre kurser på distans i matte och fysik. Han pluggar i stort sett lika mycket som jag om inte mer.

Pluggar han inte så läser han alla nyheter som finns på hela internet supermeganoga. Jag har nog aldrig träffat någon som går igenom alla nyhetssidor som finns och verkligen läser allt. Själv tycker jag det är bra för då kan jag fråga honom när jag inte har tid att läsa så noga själv.

Tar nyheterna mot förmodan slut så sätter han sig på Wikipedia och börjar rätta information som inte stämmer på olika sidor.