Lombok del 3

(null)

Hyrde moppe idag med lite hjälp av en pensionerad tysk dam från Hamburg som är på Lombok varje år med sin man, i år var 15e året de är här! Vi tänkte att vågar hon hyra och köra moppe på den här ön så vågar vi. Vi åkte norrut till en pärlodling, det var superfascinerande och väldigt häftigt att förstå processen av att odla pärlor och ostron.

Turen upp till bergen i norr, mt Rinjani, häromdagen var superhärlig. Vi gjorde en kort vandring till två olika vattenfall varav det ena kunde man bada i. Vattnet var kallt men samtidigt uppfriskande efter vandringen i det varma vädret! Där tog vi med den riktiga kameran så det blev inga mobilbilder att lägga upp här från telefonen.

De sista dagarna här på Lombok har vi ätit på några olika restauranger som ligger på stranden. Vi har druckit god färskpressad juice och ätit fantastisk mat.

(null)

I solnedgången på stranden åt jag en fisk - Mahi-Mahi och ris. Arvid åt en grillad kyckling som såg delicious ut, som är väldigt vanligt här. Andra lokala rätter är Nasi Goreng, Mie goreng, Gado gado, kyckling curry (Eller vegovarianten utan kyckling med bara grönsaker) grönsakssoppor och olika typer av grillad eller stekt kyckling med starka såser eller såser baserade på jordnötter (utan att vara den typiska kinesjordnötssåsen som man hittar i Sverige på våra vanliga bufféer).

Vi har också ätit massa god frukt av olika slag, när vu hyrde moppe passade vi på att stanna på olika ställen för att titta på utsikten, sätta oss på en strand eller köpa frukt i hos en liten dam längs vägen.

Lombok del 2

Eftersom wi-fi var rätt segt i Indonesien kommer några inlägg så här i efterhand. Men ganska skönt ändå att låta resan leva kite till trots att vi är hemma i vintersverige och tillbaka på jobbet om dagarna.

(null)

Nu har vi tagit oss vidare till den västra delen av ön, vi bor på ett hotell nära stranden i Mangsit nära Senggigi som är en liten by med mest lokala turister och rätt mycket muslimer. Hotellet har egna restauranger men de har vi inte besökt utan istället har vi promenerat gatan ner mot Senggigi och ätit på ett Warung (alltså typ ett litet matstånd) längs vägen eller i Senggigi. Vi testar mycket lokal mat och vi orkar inte vara oroliga över is, grönsaker eller glass. Sånt som mamma och pappa inte lät en äta i utlandet när man var liten. Vilket har gått riktigt bra, även om det några gånger varit bra med egen toalett på hotellen vi bor på.

Häromdagen var vi på utflykt till två av giliöarna, Gili Air och Gili Meno. Vi skippade Gili T som visst mest ska vara en partyö, så det är nog inte så mycket för oss.

Vi åkte i en liten trimaranbåt, den typen av båt syns överallt på stränderna här. Vi hade alltså en helt egen båt och förare hela dagen, så längs vägen stannade vi både för att snorkla och stanna på öarna och äta lunch och dricka kaffe. Det var väldigt fint väder hela dagen och trots att vi smörjde in oss flera gånger med solskydd 50 (!) och 30 så brände vi båda två ryggen.

(null)

Imorgon ska vi på en utflykt till en nationalpark vid vulkanen Rinjani. Som vi egentligen hade planerat att vandra på och klättra upp till toppen, men eftersom det är regnperiod här under januari så kommer det störtskurar med regn som både är jobbiga att vandra och tälta i och förstör eventuella stigar. Det känns ändå kul att åka dit och bada i vattenfall och komma närmre vulkanen.

Apropå vulkaner så ser vi Mount Agung från vårt hotell och från båtturen häromdagen. I morse såg man hela toppen när vi åt frukost, men hade inte telefonen redo för att ta en bild. Hoppas det inte är för molnigt på Bali någon av de kommande morgnarna så ska jag ta en bild. Är så klart glad att den inte fått nåt utbrott även om det skulle vara ganska häftigt att på avstånd få se vulkanen ha lite aktivitet.