Vad är det jag håller på med...

Jag har fått så många frågor innan jag åkte om vad det är jag ska göra i Japan i ett helt år. Eftersom jag själv vet så lite om både landet, staden och vad man egentligen gör här i ett år tänkte jag försöka börja med att beskriva lite av det jag gör nu.
 

Jag har flyttat till Sendai, det ligger i Japan på ön Honshu, ungefär 30 mil från Tokyo. Det var bland annat Sendai som drabbades av jordbävningen och tsunamin i mars 2011. Jag har ännu inte sett någonting som kan vittna om att det hände, men jag har däremot pratat med några människor som bodde här då. En person berättade att hon inte kunde stå upp när det skakade som värst, fast hon var på marken. En annan att han såg ett hus på morgonen när han gick till campus och en dag senare när han gick förbi var det kolapsat och till och med bortstädat. Flygplatsen som ligger vid vattnet (jag har fortfarande inte sett kusten eftersom vi bor och pluggar en bit upp i bergen) var totalförstörd men byggdes upp igen på under ett halvår, så det är väldigt effektiva här.
 

 
I Sendai så bor jag på University house Sanjo, i den norra byggnaden som har tio våningar. (Det som är en liten röd prick i norr på kartan) Jag bor högst upp och har fått höra att det kommer bli en spännande erfarenhet när jag får uppleva min första jordbävning från den här höjden. Jag hoppas den första jordbävningen jag någonsin är med om blir när jag är på marknivå, så att jag kan få vänja mig lite. De höga byggnaderna i Japan är byggda väldigt flexibelt, så att det ska gunga i cirklar när det blir en jordbävning, så att de inte faller ihop.
 
Campus ligger i det rödmarkerade området, det tog oss nästan en timme att promenera därifrån och hem idag. Men jag har förhoppningar att det går betydligt fortare att cykla. Vi var nämligen 12 personer som gick tillsammans och alla går inte lika fort som jag är van vid, och då går jag ändå ganska långsamt jämfört med många hemma. Idag fick jag nyckeln till cykeln som jag köpt av den tjej från Uppsala som var här förra året, så det känns lovande för kommande året. Det känns som att man verkligen behöver en cykel här för att inte bli beroende av campusbussen.
 
 
På vårt campus som heter Tohoku Unversity Kawauchi Campus, håller faculty of economics, education, letters and arts och law. Jag kommer mest att vara i byggnad 29 där Economics and Managements är, byggnad 1 som är International Office. Byggnad 13 är cafeterian, poolen som syns på bilden är tyvärr under reparation, så där blir det ingen simning det närmaste året. Jag tänkte ändå gå och prata med Swimming Club när och var de tränar och kanske gå med där om det passar.
 
Jag läser på Tohoku University, där jag går International Program of Liberal Arts, vår klass heter IPLA. Idag har vi fått information om kurser och hur terminen kommer se ut. Jag kommer troligen välja mellan 15-17 poäng, 13 poäng är en termins heltidsstudier. Men då har jag så jag inte behöver vara orolig om jag skulle tröttna och hoppa av en kurs, eller missa på en tenta. Dessutom finns det så många intressanta kurser att jag gärna läser fler poäng. Kurserna ligger under ett eller två tillfällen per vecka och i slutet av terminen så har vi tentor på alla kurser typ samtidigt. På onsdag ska vi skriva ett japanskatest för att se vilken nivå vi ligger på, jag kommer inte komma långt, eftersom inte jag kan skriva mer än mitt namn och "norr" (eftersom jag bor i norra byggnaden). Men man måste skriva det för att kunna registrera sig. Sen får vi under två veckor gå på alla kurser vi vill för att prova oss fram och efter det ska vi lämna in kursregistrering på vad vi vill läsa.
 
Förmodligen kommer jag att söka följande kurser:
Japanska (4p)
Japansk kultur 1 (vilken behandlar kulturen i japanska företag och affärsverksamheter) (2p)
Karriär utveckling (2p)
Kommunikation mellan olika kulturer (1p)
Företagsledning (2p)
Självständigt projektarbete inom Organisation och Ledarskap (2p)
Japansk kultur 2 (som behandlar den vardagliga kulturen som exempel te-cermoni) (2p)
Beteendevetenskap (2p)
 
Sådär, nu har ni kanske lite bättre koll på vad jag kommer syssla med den kommande tiden. Vilka kurser det blir till våren vet jag inte förrän det är dags.
 

Kommentarer
Postat av: Cecilia

Va kul att läsa din blogg!! Du verkar va med om en massa spännande saker varje dag. Intressant att ett vanligt toalettbesök blir en upplevelse ;) Hoppas du får en bra första tid med alla intryck!

2012-09-29 @ 03:56:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0