Life in sendai

Jag har fått många nya kunskaper idag. För det första lärde jag mig att japaner är väldigt punktliga och alltid i tid till allting. Detta lärde jag mig genom att komma en halvtimme sent till första dagen av orientation week. Jag kom på på flygplanet igår att jag har åkt till japan helt utan klocka, inte ens ett litet armbandur har jag med mig. Lite tur hade jag som fick låna en reseväckarklocka av en svensk kille som också flyttat hit, trots det kom jag inte upp på morgonen, jag tror faktiskt att den inte alls ringde. För det andra har jag märkt att japaner är otroligt dåliga på engelska, och då menar jag inte lite dåliga som jag kanske hade trott. Det är helt ofattbart, visst skiljer det sig från person till person, men många kan inte säga mer än hej. Vad jag mer kommer fram till och lär mig kommer nog fram under tidens gång. Detta var i alla fall vad jag kommer ta med mig från första dagen.

 

 

Efter att vi registrerat oss som bosatta i Sendai, fixat försäkring samt skaffat oss ett bankkonto så gick vi till en enorm elektronikbutik. De har hur mycket prylar som helst, jag förstår nog inte ens vad allt är till för. Vi var inne i en annan jättestor elektronikaffär först men där pratade ingen engelska, och eftersom den japanska killen som är en av våra volontärer är halvdålig på engelska och den indonesiska killen som är bra på engelska är halvdann på japanska blev det lite jobbigt med alla tolkningar så vi gick till en annan där de har engelsktalande personal. Väl på plats och efter hundra frågor från vilsna utbytesstudenter så köpte vi alla varsin iphone, det blev tyvärr ingen 5a, det var två månades väntetid på den. Men tack vare att den är så poppis fick vi köpa vår iphone 4s riktigt billigt.

 
Efter telefonköpet tjyvläste vi lite mangatidningar i en kiosk medan den indonesiske volontären hjälpte oss att kopiera papper vi behöver till imorgon. Då fortsätter orientation week med registrering på kurser, rundvandring på campus och säkert en massa annat. Jag väntar mig att det blir en heldag till imorgon. Jetlagen har gjort att jag varit snurrig trött och haft en del ont i huvudet idag, det hoppas jag ger sig snart.
 
 
Middagen åt vi på en japans resturang där man fick välja små tallrikar med olika rätter på, det var spännande, lite obehagligt men roligt och gott (även om min fisk var alldeles för salt)
 
 
På kvällen tog vi tåget hem, nu har jag både tagit buss in till stan och tåg hem, så snart borde jag lära mig detta. Imorgon ska vi promenera till campus (ca 30 min som borde ta 15 med cykel) så då kan jag lära mig att cykla dit till nästa vecka när kurserna börjar på riktigt!
 
English
Today I learned by experience that japanese people are very punctual, i got late to the first day of orientation week, I have also realised that japanese speak really bad english, if they can speak any english at all. Today we have been in city centre to register as residents here in Sendai, I also got my health insuranse and a bank account. After we had had lunch I bought an iPhone, unfortunately not 5, but because of it's popilarity I got the 4s for a really good prize. Here in Japan they have really big electronic stores, it can be a whole building (like a shopping mall) with only electronic products. While I waited for the last people to register for their phone I got stuck in the toy department. Later on we had dinner at a Japanese resturant where one could choose dishes of different kind on small plates, which was wird but good.
 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0