heldag på stan

Vi bestämde oss för att idag åka ner på stan, jag saknade vanilga basgrejer som exempelvis tvål och ingen av oss har egentligen haft tid att gå och handla ordenligt. Vi var sju stycken som åkte in, två svenskar och fem thailändare.


Shoppinggatan som vi var på idag har glastak, kanske för att det regnar mycket här.
 
 
Vi åt lunch på ett ställe som en av thailändarna tipsade om, han har bott här i ett år och kan bra japanska, så det var skönt att ha med honom idag som hjälp. Ännu bättre på vägen hem eftersom jag fortfarande inte förstått systemet med bussar och vilken som går var.
När man äter ute här i Japan verkar som att man på de flesta ställen får välja en eller fler tallrikar med olika saker på, idag beställde jag kyckling, soppa och sallad, ris äter man alltid till allt, så det behöver man inte be om.
 
 
Den person jag lärt känna bäst än så länge är Clear, från Bangkok, Thailand. Vi ska läsa samma program här, även om vi inte har någon aning om vi kommer läsa några kurser tillsammans.
 
 
Sen jag kom hit har det varit fantastiskt fint väder. Jag trodde det skulle hunnit börja bli lite höst här också, men det är fortfarande sommar och jätteskönt ute. Igår regnade det hela dagen, men inte mer än duggregn. Jag har hört att det regnar rätt mycket i Sendai, men jag är beredd med regnjacka, regnbyxor och gummistövlar så jag kan cykla till campus hela vintern.
 
 
Till sist gick vi till en supermarket för att handla mat. Jag som tycker det är kul att strosa runt i mataffärer passade på medan de andra letade efter cyklar. På köksavdelningen hittade jag ett minimelittafilter! Det är för en kopp kaffe och alldeles perfekt för mig! Jag ser fram emot morgondagens frukostkaffe något enormt och kan härmed säga hejdå till konstiga färdigkaffe på burk och neskaffe.
 
English
Today we went to the city center in Sendai. There were things we all needed, since we got here just a few days ago and haven't had time to go shoping. The main shoping street in Sendai has a glass ceiling, probably because of all the rain. Even though the weather has been beutiful since I got here. It is still summer! One of the person I have got to know best so far is a girl from Bangkok, Thailand, her name is Clear and we are in the same class. The last thing we had to do was buying groceries at the supermarket, and when I walked around in the kitchen departmend I found this small Melitta filter for coffee. Now I'm happy that I can make good ordinary coffee!
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Mamma

Vilken söt melitta, en så´n ösnkar jag mig i julis :)

2012-10-01 @ 22:52:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0