Väder och vind

 
Här är Sendai är det fortfarande sommar. I stort sett i alla fall, det har växlat en del sen jag kom för nästan en vecka sen. Ett par av dagarna här har det varit strålande sol och mellan 25 och 30 grader varmt. Idag är det lite molningt men 28 grader, så det känns fint att komma från ett 10gradigt sverige och hit där man får möjlighet att vara somrig lite längre.
 
 
Igår kom det in en tyfon över Japan, den har mest härjat på de södra öarna, men jag hörde att den skulle komma in över huvudön igårkväll och det gjorde den. Det var egentligen inte så farigt. Som tur var hade jag redan cyklat hem från stan när det var fint ute, så jag slapp vara ute i regnet och blåsten! Men på natten stormade det ordentligt. Jag brukar sova med balkongdörren öppen för det är så varmt här, men det vågade jag inte inatt.
 
 
I morse när jag skypade med Arvid var jag också med om min första jordbävning. Jag hade svårt att förstå vad som hände, men gissade på att det var ett skalv. Det svajade i byggnaden några sekunder och sen var allt över. Det började lite smått, sen vaggade det så gardinerna svängde, för att sen minskas. Jag hittade en väder- och jordbävningssida på internet sen (Japan Meteorological Agency). Nu har jag sparat den så den öppnar så fort jag startar internet.
 
 
JMA visade att det hade varit en jordbävning strax utanför kusten som hade en intensitet på upp till 3 (vad det nu är för enhet?). Jag har fått höra att om det är över 6 så ska man evakuera. Jag har ingen aning om hur man ska få reda på det, men nu har jag i alla fall varit med om det en gång. Enligt jordbävningsinfon på JMA har det tydligen varit fler idag. Det verkar som att det kommer skalv lite då och då, men de flesta känner man nog inte av.
 
Klicka på bilden om ni vill komma till sidan där de visar väder och jordbävningar.
 

Kommentarer
Postat av: Mamma

Hej!
Varje morgon börjar jag min arbetsdag med att läsa din blogg, det är så spännande att följa, känns nästa som om jag är där.

2012-10-01 @ 10:51:44
Postat av: Tim

Kom just ihåg att läsa ikapp din blogg, denna morgon har jag inte varit produktiv var ju en del att ta ikapp :P Om du nu verkligen vill veta vad man mäter jordbävning i kan du kolla här: http://en.wikipedia.org/wiki/Richter_magnitude_scale
Det är en logaritmisk skala så en 6 har 1000 ggr mer skakamplitud än vad en trea har om du vill bilda dig en uppfattning. Hoppas du har det jättebra!

Svar: Tack Tim! Ja jag vet att man säger richter skala, men vad är det för enhet? Är det bara 3? För jag fick lära mig på matten i grundskolan (Tack Lasse!) att man alltid måste ha med enhet, annars vet man ju inte om det handlar om kilometer eller äpplen och bananer. Haha!
Tycker det är superbra att du läser vad jag gör ;) ännu bättre att du skriver små kommentarer till mig också! Jag ska läsa på mer om richter skalan och försöka se om man någonstans kan hitta hur länge jordbävningarna håller på. I morse skakade huset i omkring 20 sekunder, det kändes riktigt länge! Hoppas allt är bra med dig! Saknar er där hemma =). Kram
Fanny

2012-10-02 @ 09:04:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0