Tohoku University International Festival

Igår var det en internationell festival som anordnades av fler olika föreningar på Tohoku University.

 

Den var utomhus på en skolgård, där hade de byggt upp flera stånd där varje land serverade någon typ av mat eller dessert som var typisk för det landet. Tyvärr hade inte sverige något stånd, jag hade inte hört så mycket om detta i förväg och jag tror att vi är väldigt få svenskar här detta läsår, jämfört med vad det brukar vara, enligt de som vet.

 

Bilden högst upp till vänster är de båda från Indonesien, tjejen går i min klass. Uppe till höger vet jag inte vilka de är eller var de är i från. Nere till vänster är två tjejer i min klass från Indonesien, till höger två tjejer i min klass från Vietnam. Det är så häftigt att gå i en klass med så många olika nationaliteter, det är en sån förmån och glädje att lära känna alla dessa människor. Det är så fantastiskt att dela så mycket olika tankar om hur vi lever, vad som är vanligt där de är från, hur kulturer ser ut och hur mycket som faktiskt är likadant i hela världen.
 
Flera i min klass kom dit i sina nationaldräkter för att antingen dansa, spela eller bara visa vad som är typiska kläder för deras land. Tjejerna i mitten går i min klass och är från Indonesien (killen till vänster är också därifrån men jag vet tyvärr inte vem killen till höger är eller var han är ifrån).
 
Dessa tre flickor är från Japan och har på sig en kimono. En dag när jag och ett par tjejer var i stan såg vi sådana i en butik, de kostar omkring 60.000 skr. Det är helt sanslöst! Hade tänkt tanken att kanske skaffa en för att ta med hem, men det kommer aldrig att gå.
 
Jag gick dit med Mariko och varken hon eller jag kom dit uppklädda eller medverkade i något stånd. Hade jag vetat om detta innan kanske det varit värt att skaffa sig en folkdräkt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0