IKEA

För en vecka sen promenerade jag till IKEA.
 
 
Det finns en liten ikeabutik som ligger i utkanten av Sendai, den är inte större än en normalstor svensk mataffär, alltså inte en Ica/coop supermarket, utan snarare i storlek med Ica Luthagen eller något mindre än Hemköp i Sundbyberg. Detta innebar så klart att de inte hade särskilt mycket på plats. Men ändå så pass att jag blev glad för det jag hittade!
 
För ett par veckor sen fick jag ett sms av en vän som var på IKEA i Tokyo. Han kom att tänka på mig när han var där eftersom jag är svensk och IKEA likaså. Jag frågade honom om han kunde köpa med sig ett gäng knäckebrödspaket från matavdelningen. Men tyvärr kunde han inte hitta något knäckebröd där.
 
 
Tror ni inte då att jag blir både lycklig och förvånad när jag hittar både knäckebröd och lingonsylt på den miniIKEA som ligger i Sendai. Jag passade på att köpa med mig flera paket hem! De äter jag nu till frukost med enorm njutning och glädje.
 
Den främsta anledningen att jag gick till IKEA var att jag behövde köpa en madrass. I Japan sover de på madrasser som är ungefär lika tjock som ett papper! Detta har resulterat i att jag fått ont i ryggen, att min vänstra överarm är bortdomand (konstant) och det sticker i axeln. Jag har även under ett par veckor haft en huggande smärta i armbågen. Jag ska redan nu berätta att allt detta blivit bättre sen jag fått hem den nya madrassen, även om lite av domningarna är kvar.
 
 
Varför jag gick till IKEA var för att jag tvivlade på att jag skulle kunna cykla hem med en madrass. Det visade sig dock att man fick köpa en madrass som de sedan kör hit från något av de större varuhusen. Jag bad dem köra den direkt hem till mig. Detta medförde att jag gick hela vägen hem igen (eftersom jag inte har någon aning om vilken buss jag ska ta eller ens åt vilket håll, och då knappt någon kan engelska och även om de kan vill de inte prata, så vågade jag inte chansa) kort och gott gick jag en liten promenad på närmare två mil under den dagen!
 

Kommentarer
Postat av: Mamma

man kan ju gå hur långt som helst för lite knäckebröd :)

2012-10-28 @ 22:41:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0