Cykeltur till Campus

 
Till Campus på förmiddagarna och hem på eftermiddagarna så tar jag mig alltid på cykel. Jag trodde först att det skulle kännas knepigt att vänja sig vid vänstertraffiken, jag hade inte ens tänkt på att jag till och med skulle vara tvungen att cykla i den. Första gången jag satte mig på cykeln fick jag tänka till, sen dess har det gått fint. Det känns mer logiskt att cykla på vänster sida än jag trodde. Kanske är det för att det är så mycket traffik här så, då vill man helst anpassa sig till de andra, jag vet inte. Men det går i alla fall väldigt bra!
 
 
Även om Sendai är en ganska stor stad med drygt en miljon invånare så är staden väldigt cykelvänlig. Nu när jag börjar hitta bättre så blir det också ännu lättare så klart. Många vägar här är smala och man får samsas med bilar, motorcyklar, mopeder och gångtraffikanter. De flesta människor är väldigt hänsynsfulla så det är inga problem. Det har i alla fall inte hänt någonting än så länge. På många andra ställen där gatorna är större och flerfiliga är trottoarerna stora och man cyklar på dem, och delar på utrymmet med de som går. Det känns däremot märkligt.
 
 
Jag har lärt min en väg till och från universitetet och en väg till och från stan, nu ska jag försöka börja utforska de andra vägarna så att jag kan få lite bättre koll på hur allt hänger ihop och lära mig var det är bäst att åka.

 
Det går en flod genom Sendai som jag behöver cykla över på väg till och från Campus, jag tycker om att stanna där, men brukar egentligen inte ha tid med det på förmiddagarna. På kvällarna orkar jag inte eller så är det för mörkt för att det ska kännas trevligt. I min klass går väldigt många från olika länder i Asien, många från stora städer och nästan ingen är van att cykla. Därför går det alltid väldigt långsamt när vi cyklar ihop från skolan, de stannar ofta, vinglar fram, blir trötta efter ett par hundra meter. Det är spännande och lite märkligt att det kan vara så annorlunda, bara för att man växt upp i så olika delar av världen. De imponeras över att jag orkar upp för alla backar utan att gå, fast ingen backe är varken längre eller brantare än Trädgårdsgatan/Biskopsgatan i Uppsala mot Domkyrkan och Universitetshuset till. Jag säger till dem att om bara några veckor kommer de vänja sig och bli starkare så de både orkar längre sträckor och hela backar!
 


 


 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Fy vad mysigt att cykla! Vi har ju ocksa cyklar, men det var ett tag sen sist nu..pga forskylningar. Men snart bar det av ut i vanstertrafiken igen! Det ar anda lite laskigt tycker jag.. =)

Vilka fina vyer, sarskilt me floden dar. Verkar vara en trevlig stad!

Lycka till med utforskningen av staden! Kramar

2012-10-04 @ 14:26:26
URL: http://jonsssonjasmine.blogg.se/
Postat av: Mamma

Vilken fin bild på dig när du cyklar. Och en härlig skillnad mellan kulturer - från cykel Uppsala till vänster trafik bland nybörjare. Kul! du ser ut att ha fint väder också, ta vara på det. Här har hösten börjat komma, lite kallt men forfarande väldigt fint. Kram mamma

2012-10-04 @ 17:51:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0