Baka bröd

Tänk vad fint att jag har en blogg egentligen, jag borde ju faktiskt fråga er som läser om allt som jag undrar eller behöver hjälp med speciellt så här nu när jag är i ett helt annat land. Lilian läste att jag inte tyckte om brödet som går att hitta här och var så snäll och mailade ett recept med väldigt enkla ingredienser och som tillagas i stekpannan istället för i ugn, så i förmiddags bakade jag en massa gott bröd!
För ungefär en vecka sen så försökte jag mig på att göra scones i micron. Jag som inte ens tycker om scones hemma, men jag hade väl någon förhoppning om att de skulle vara bättre än brödet som går att köpa här. Efter ungefär en halvtimme i micron blev de väl ungefär som hemma om inte ännu torrare. Jag åt upp dem, men nja, jag kommer nog inte göra scones igen.
 
Det här brödet däremot, som Lilian skickade recept på blev alldeles fantastiskt så nu planerar jag att baka varje helg så att jag har till veckorna!
Jag fick lov att ändra lite på ingredienserna för att allt gick inte att hitta, istället för bikarbonat tog jag bakpulver och istället för vetegroddar använde jag havregryn. Inga brödkryddor hittade jag heller, utbudet av kryddor här är jättelitet. I japan äter man inte särskilld kryddstark mat och om det smaksätter någonting så är det antingen med soja, ingefära eller vinäger. Jag funderade på att köpa timjan men det slutade med att jag bakade brödet utan kryddor och har nu beställt hit det från Sverige istället. När jag var färdig med bakning och disk var jag såklart tvungen att provsmaka mitt bröd till en kopp kaffe. Det blev två olika mackor eftersom jag hade både creme cheese och smör och ost hemma. Osten jag hittat just nu är för övrigt riktigt god. Jag köper den i små askar om 150gr där det ligger 10 st (tror jag) små enförpackade fyrkanter med ost, jag försökte skiva den, men det slutade med att den bara gick sönder eftersom den var så liten, men det var gott ändå. Nu ser jag jättemycket fram emot morgondagens frukost!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0